Hakan Çevikoğlu: Yurtdışında yerleşik pazar yerleri nedeniyle Türkiye gücünü kaybetme riskiyle karşı karşıya

T24 Haber Merkezi

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Çevikoğlu, Türkiye’nin artan pazaryeri rekabetindeki güç kaybetme riskine dikkat çekerek, “Yurtdışında yerleşik pazar yerleri nedeniyle Türkiye dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya” dedi.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Çevikoğlu, ETİD ve Dogma Alares tarafından hazırlanan “Yurtdışında Yerleşik Pazaryerlerinin (YYP) Yerel E-Perakende Ekosistemine Etkileri” başlıklı rapor üzerinden açıklamalarda bulundu. 

Paylaşılan rapora göre yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin (YYP) Türkiye’deki yıllık işlem hacmi, 2024 sonu itibarıyla 43 milyar TL’ye ulaştı.

“Eğer düzenlemeler yapılmazsa, Türkiye orta-uzun vadede gücünü kaybetme riskine sahip”

2025 sonunda yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin Türkiye’deki işlem hacminin 75 milyar TL’nin üzerinde olacağını ifade eden Çevikoğlu, “Yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin sadece 2024 yılında 280 milyar TL’lik bir katma değer kaybına neden olduğunu, 2025’te bu rakamın 500 milyar TL seviyesine çıkacağını tahmin ediyoruz. YYP iş modeli, Türkiye’deki istihdamı, vergi sistemini ve üretimi dışlayarak kazanç elde ediyor. Eğer düzenlemeler yapılmazsa Türkiye, orta-uzun vadede üretim gücünü ve dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya kalacaktır” dedi.

Bu noktada ETİD’in önerilerinin açık olduğunu belirten Çevikoğlu, öncelikle YYP’nin Türkiye’de faaliyet gösterebilmesi için vergi, denetim ve veri işlemede yurtiçinde yerleşik pazar yerleri ve çok kanallı perakendecilerle eşit koşullara tabi olmaları gerektiğini söyledi. 

“Regülasyon ve düzenlemeler işletilmeli, farkındalık artırılmalıdır”

Aynı zamanda tüketici güvenliği ve ürün denetiminin güçlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Çevikoğlu, “YYP’nin gümrük süreçleri sıkılaştırılmalı ve veri işlemleri Türkiye’de yapılmalı. Yerli platformlar ve KOBİ’ler desteklenmeli, bilinçli tüketim kültürü teşvik edilerek farkındalık artırılmalı. Son olarak YYP’nin Türkiye’de yerleşik şirket kurarak tüm perakende aktörleriyle eşit şartlarda rekabet etmesi sağlanmalı. Türkiye e-ticaret ekosistemindeki tüm regülasyonlara ve düzenlemelere tabi olarak, veri işleme ve barındırma faaliyetleri de Türkiye’ye taşınarak dijital egemenlik korunmalıdır” diye konuştu.

Operasyonel altyapısının büyük bölümünü Türkiye dışında konumlandırmış, Türkiye pazarına yalnızca dijital satış kanalları üzerinden erişen ve son teslimat süreçlerini yerel iş ortakları aracılığıyla yürüten platformlar “yurtdışında yerleşik pazaryerleri” (YYP) olarak tanımlanıyor. 

 

Related Posts

Türkiye için iyi haber: Yüzde 4 artışla rekor kırıldı!

Ticaret Bakanlığı verilerinden yapılan derlemeye göre, temmuzda yaklaşık 25 milyar dolarla aylık ihracat rekoru kırıldı. Türkiye, ocak-temmuz döneminde komşuları Azerbaycan, Bulgaristan, Gürcistan, İran, Irak, Suriye ve Yunanistan’a, 15 milyar 592 …

Turizmde ‘son dakika’ sürprizi: Bir anda doluyor!

Beş yıldızlı bir otelin genel müdürü İsmail Çağlar, bu sene sezona büyük umutlarla başladıklarını ve iyi başlangıç yaptıklarını söyledi. Özellikle kış operasyonu ve ilkbahar döneminin gayet verimli olduğunu aktaran Çağlar, “Fakat daha sonra bazı …

Bakan Şimşek: Üretim artarken cari açık sürdürülebilir seviyelerde

Bakan Şimşek: Üretim artarken cari açık sürdürülebilir seviyelerde

Borsa günü düşüşle tamamladı (12 Ağustos 2025)

BIST 100 endeksi, önceki kapanışa göre 83,82 puan azalırken, toplam işlem hacmi 100,4 milyar lira oldu. Bankacılık endeksi yüzde 0,58, holding endeksi yüzde 0,19 değer kaybetti. Sektör endeksleri arasında en fazla kazandıran yüzde 3,44 ile finansal …

Türk Hava Yolları’ndan Çin kararı! Bilal Ekşi tarih vererek duyurdu

Türk Hava Yolları, Çin’e yaptığı uçuş sayısını artırıyor. Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Bilal Ekşi, Çin’e yapılan uçuşlarda kapasitenin artırılacağını açıkladı. Pekin, Şanghay ve Guangzhou’ya haftada toplam 21 sefer gerçekleştiren THY, 26 Ekim …

Google Chrome’a sürpriz teklif

Yapay zeka tabanlı arama şirketi Perplexity, Google’ın Chrome tarayıcısını satın almak için 34,5 milyar dolarlık beklenmedik bir teklif sundu.